Menu

Historia

    OOMPH! (staroangielskie określenie oznaczające sexappeal, polot) to niemiecki zespół powstały w 1989 roku w Wolfsburgu z inicjatywy trójki znajomych- Dero Goi, Andreasa Crapa oraz Roberta Fluxa. Muzyka OOMPH! jest trudna do jednoznacznego sklasyfikowania, nie mniej jednak przez  prawie 30 lat kariery twórczość zespołu płynnie łączyła takie gatunki muzyczne jak EBM, Gothic Metal oraz Industrial Metal. Skład zespołu niezmiennie od początku istnienia wchodzą: wokalista, perkusista i główny autor tekstów Dero Goi, gitarzysta i klawiszowiec Andreas Crap oraz gitarzysta Robert Flux, odpowiedzialny również za sample. Trio od początku działalności pozostaje jedynymi muzykami studyjnymi w OOMPH! , wspomagając się jednak podczas koncertów  powiększonym skladem, stanowiących live support. Twórczość OOMPH! charakteryzuje odważny miks stylów muzycznych, płynne łączenie gatunków oraz wyróżniająca się stylistyka muzyczna każdego kolejnego albumu. Zespół OOMPH! jest uznawany za pionierów i twórców nurtu muzycznego określanego jako Neue Deutsche Härte. Są prekursorami łączenia elektroniki z brzmieniem mocnych riffów gitarowych. Na twórczości OOMPH! wzorowało się wiele zespołów niemieckich tego nurtu m.in. Megaherz czy też Rammstein. OOMPH! to nie tylko charakterystyczne brzmienie, ale także, poetyckie teksty o głębokim, przepełnionym emocjonalnością wydźwięku. Tematyka tekstów zespołu bardzo często jest przepełniona krytycyzmem w stosunku do otaczającego świata. Teksty nawiązujące do religii i tematów społecznych niejednokrotnie w historii działalności zespołu były uznawane za kontrowersyjne. Sam zespół pytany o to skąd bierze inspirację do swoich utworów odpowiadał, że kluczem w znalezieniu inspiracji jest kroczenie przez życie z szeroko otwartymi oczami.

    Początki działalności zespołu sięgają końca lat 80. Pierwotny i niezmieniony skład zespołu stanowią Dero Goi, Andreas Crap (będący przyjaciółmi z dzieciństwa, eksperymentującymi z muzyką od wczesnych lat młodzieńczych) oraz Robert Flux. Zanim zespół zyskał ostatecznie swoją formę i trio zaczęło grywać pod szyldem OOMPH!, członkowie zespołu zaangażowani byli w inne projekty muzyczne. Projektem bezpośrednio poprzedzającym powstanie OOMPH!, dającym mu podstawę  był Cunning Toy, w którym trio Dero, Crap i Flux tworzyli wraz z Christianem Leonhardem i Uwe Kallenbachem. Owocem pracy pod szyldem Cunning Toy było demo „Searching”, zawierające 3 utwory- „Searching”, „My submission” oraz „Kiss of life”. Ostatecznie powstanie zespołu OOMPH! datuje się na 1989 rok, w którym dolnosaksońskie trio wystąpiło na małym festiwalu muzycznym w Wolfsburgu. Jak podkreślają  sami członkowie, w OOMPH! panuje pełna demokracja, a wszyscy członkowie mają tak samo ważne zdanie w procesie twórczym. Sam wokalista Dero tak określił poszczególnych członków: „Ja stanowię tezę, Crap antytezę a Flux syntezę”.

W 1990 roku OOMPH! zostali zauważeni przez producenta Jor Muldera z berlińskiej wytwórni Electron Machinery Records, co zaowocowało wydaniem pierwszego singla „Ich bin Du”, a następnie  w 1992 roku studyjnego albumu pt. OOMPH! Album ten utrzymany był w nurcie EBM. W 1994 roku zespół pod banderą wytwórni Dynamica (będącej oddziałem Machinery) wydał drugi studyjny album pt. Sperm. Brzmienie nowego albumu diametralnie różniło się od debiutanckiego krążka. Zespół zaczął eksperymentować z cięższym brzmieniem, zastępując elektronikę mocnymi riffami gitarowymi. Album wyróżniał się, także pod względem tekstów, a mianowicie zawierał kontrowersyjne teksty o wyrazistej tematyce. Silną inspirację muzyczną dla OOMPH! podczas powstawania albumu Sperm stanowiły takie zespoły jak Sepultura, Pantera czy Prong.  W tym samym roku ukazał się pierwszy klip zespołu do piosenki Sex”. W związku z kontrowersjami, które budził klip (tematyka seksu, eksponowanie nagości i ukazywanie aktów seksualnych kilku par), emisja została zakazana w lokalnym MTV. Spod bandery wytwórni Dynamica zespół wydał kolejne dwa studyjne albumy Defekt (1995) oraz Wunschkind (1996).

Kolejny punkt zwrotny w karierze OOMPH! Przyszedł w momencie podpisania kontraktu z wytwórnią Virgin Schallplatten. Pierwszy  album wydany dla nowej wytwórni – Unrein (1998) – przyniósł zespołowi debiut w notowaniach Media Control Charts osiągając 37 pozycję na liście. Singiel „Gekreuzigt” promujący album Unrein, stał się debiutanckim singlem zespołu na niemieckich listach przebojów, osiągając w najwyższych notowaniach 81 pozycję na liście.  Kolejnym szóstym studyjnym albumem w historii OOMPH!, wydanym dla Virgin Schallplatten był Plastik (1999). Album promowały single „Das weisse Licht” oraz „Fieber” – nagrany w duecie z Niną Hagen, niemiecką legendą sceny punk rockowej (był to jednocześnie pierwszy duet w historii OOMPH!). Klipy nagrane do obu utworów oraz promocja singli przyniosły kolejne sukcesy komercyjne i rozpoznawalność. W czasie promocji krążka Plastik OOMPH! w 1999 roku koncertował razem z zespołem Skunk Anansie. Ostatnim albumem nagranym dla wytwórni Virgin był siódmy album studyjny- Ego (2001).  Album promowały single „Supernova” oraz „Niemand”, do których powstały również klipy. Podczas promocji Ego zespół koncertował jako support podczas trasy koncertowej fińskiej grupy HIM w 2001 roku. W 2002 roku OOMPH!, wystąpił na festiwalu Ozzfest w Niemczech obok Tool, Ozzy Osbourne oraz Black Label Society.

Wraz z wygaśnięciem kontraktu dla Virgin Schallplatten zespół zaczął poszukiwać nowej wytwórni, która umożliwiałaby pełną wolność artystyczną przy jednoczesnym udzielaniu maksymalnego wsparcia dla zespołu ze swojej strony. Wybór padł na GUN Records będącą pododdziałem wytwórni Sony BMG. W 2004 roku OOMPH! wydał singiel „Augen auf!” promujący kolejny, dziewiąty krążek  zespołu pt. Wahrheit oder Pflicht. Wydanie „Augen auf” stanowiło punkt zwrotny w karierze zespołu i przełom komercyjny dla OOMPH!. Singiel zajął 1 miejsce w notowaniach niemieckich list przebojów utrzymując swoją pozycję przez pięć kolejnych tygodni. Także na austriackich listach przebojów przez 4 tygodnie „Augen auf” zajmowało pierwsze miejsce w notowaniach. Singiel stał się hitem w całej Europie dając zespołowi rozpoznawalność. Został uznany za najbardziej rozpoznawalny utwór OOMPH!. Piosenka pojawiła się na ścieżce dźwiękowej do gier FIFA 2005 oraz UEFA Euro 2004. Singiel „Augen Auf” okrył się platyną, zaś sama płyta Wahrheit oder Pflicht zyskała status złotej płyty w Niemczech. W grudniu 2004 OOMPH! otrzymał nagrodę 1 Live Krone w kategorii Najlepszy Zespół. Wahrheit oder Pflicht promowały również single „Brennende Liebe” i „Sex hat keine Macht”, które umocniły komercyjny sukces zdobyty przez zespół po wydaniu „Augen auf”.

    Kolejnym krążkiem wydanym pod banderą GUN  Records było GlaubeLiebeTod (2006). Krążek promowały single „Gott ist ein Popstar” (wywołujący pewne kontrowersje z powodu tekstu i teledysku video), „Träumst du?”, „Das Letzte Streichholz” oraz „Die Schlinge”. W marcu 2006 roku zespół został nie wpuszczony na rozdanie nagród ECHO POP 2006, pomimo wcześniejszej nominacji i zaproszenia ze strony organizatorów. Decyzja ta wynikała z chęci wykonania przez OOMPH! piosenki „Gott ist ein Popstar” , budzącej kontrowersje (zbiegło się to ze skandalem związanym z wydaniem w niemieckiej prasie karykatur Mahometa). Piosenka, której tekst jest parafrazą modlitwy  „Ojcze nasz’”, a klip do niej ukazywał Jezusa jako porzuconą i zapomnianą gwiazdę popkultury, została uznana za zbyt kontrowersyjną. Jednocześnie muzyczne stacje telewizyjne odmówiły promocji singla. Zespół poczuł się mocno dotknięty krytyką ze strony mediów, uznając ją jednocześnie jako wyraz ograniczania wolności artystycznej. Pomimo tych wydarzeń „Gott ist ein Popstar” cieszył się dużą popularnością i zajmował wysoką pozycję w notowaniach list przebojów. W czasie trasy promującej płytę GlaubeLiebeTod OOMPH! nagrało materiał do pierwszego DVD- RohstoffW 2007 roku zespół  wraz z Martą Jandovą wystąpił w konkursie Bundesvision Song Contest jako reprezentant Dolnej Saksonii, zdobywając pierwsze miejsce w konkursie.

    Kolejnym dziesiątym albumem OOMPH!, wydanym w 2008 roku dla GUN Records, była płyta Monster. Pierwszym singlem promującym wydawnictwo był singiel „Wach Auf”, który pojawił się na ścieżce dźwiękowej filmu „Obcy kontra Predator 2”. Kolejnym singlem był utwór „Beim ersten Mal tut’s immer weh”, którego klip inspirowany filmem „Hard Candy” poruszał tematykę pedofilii w internecie. Trzecim singlem promującym wydawnictwo Monster, był „Labyrinth”. Utwór i klip cieszyły się olbrzymią popularnością. Zespół promował piosenkę podczas występu na The Dome w październiku 2008 roku. Czwartym i ostatnim singlem pochodzącym z wydawnictwa Monster był „Sandmann”. Utwór skupia się na problematyce ubóstwa wśród niemieckich dzieci. Pierwotna wersja albumu Monster nie zawierała utworu „Sandmann”, piosenka została umieszczona w reedycji płyty. W 2009 premierę miał klip do utworu „Auf Kurs”.

W 2010 roku zespół wydał krążek Truth or Dare będący kompilacją największych hitów w języku angielskim. Wydanie albumu zespół tłumaczył chęcią otwarcia drzwi do nowych rynków muzycznych i zdobycia dystrybucji w krajach w których OOMPH! miało trudności z powodu wykonywania utworów w języku niemieckim.

2012 rok przynosi wydawnictwo  Des Wahnsinns fette Beute, wyprodukowane dla wytwórni Sony. Jest to krążek diametralnie różniący się swoją formą od pozostałych. Zespół porzucił styl gothic i industrial metal, na rzecz piosenek utrzymanych w lekkim, pop-rockowym brzmieniu. Zmieniła się także stylistyka tekstów. Płyta stanowiła niejako eksperyment muzyczny.  Krążek promował singiel „Zwei Schritte vor”, którego premiera mająca miejsce przed wydaniem albumu, miała przygotować fanów do odbioru nowego materiału. Des Wahnsinns fette Beute podzieliło w opiniach zarówno fanów, jak i krytyków. Jedni przyjęli album bardzo ciepło, inni skrajnie krytycznie. Sam wokalista Dero w wywiadach podkreślał, że powstanie albumu w tej konkretnej stylistyce było pokazaniem zabawnej strony OOMPH!, wyrazem dystansu muzyków do siebie samych oraz posiadało swoisty auto-ironiczny wydźwięk. Dero w wywiadach wspominał również, iż Des Wahnsinns fette Beute stanowi wyraz wolności artystycznej i rozwoju poprzez poszukiwanie nowych brzmień, a tkwienie zakotwiczonym w konkretnym stylu muzycznym określił jako utratę autentyczności i wiarygodności dla muzyka.

Kolejny i jak do tej pory ostatni krążek ukazał się w 2015 roku wydany przez Universal Music.  XXV (tytuł nawiązujący do XXV rocznicy działalności artystycznej zespołu) promował singiel „Alles Aus Liebe”. Dwunasty album charakteryzował powrót do cięższych brzmień, a tematyka tekstów była wyraźnie mroczniejsza w porównaniu z poprzednim wydawnictwem. Zespół zapytany o inspirację do kolejnej, diametralnej zmiany stylu i tematyki na nowym albumie określił,  że inspiracją do powstania takiego materiału jest zainteresowanie ciemną stroną duszy człowieka, a także było to ściśle zależne od aktualnego nastroju.

W maju 2018 roku zespół ogłosił współpracę z wytwórnią Napalm oraz zapowiedział wydanie kolejnego, trzynastego już krążka z datą premiery 18.01.2019. Według zapowiedzi zespołu materiał ma być mroczniejszy i cięższy, a więc taki jakiego odbiorcy nie słyszeli od dłuższego czasu.